informatie vanuit de stadsdeelcommissie

Hier plaatsen we regelmatig informatie vanuit de Stadsdeelcommissie Nieuw-West

5 december

Vandaag kijken we wel weer vooruit naar de komende stadsdeelcommissievergaderingen.

Allereerst maar de agenda met jullie delen, want die staat nog niet online. De volgende punten staan op de agenda van 9 december:

  1. Buurtplatform Schinkelkwartier adviesaanvraag

  2. Fatbikes adviesaanvraag

  3. Ongevraagd advies Dijkgraafplein

  4. Ongevraagd advies Jeugdhonken

  5. Raadsinformatiebrief Sloterweg/LvV

En dan voor de week erna, de laatste van 2025: omgevingsplan Meervaart (inclusief hert Meervaart verkeersrapport), tweemaal welstand (monumenten en duurzaamheid), GOP adviesaanvraag, en een ongevraagd advies NPSNW (van D66).

Het is mooi dat er al een formeel Buurtplatform Schinkelkwartier wordt benoemd, omdat er natuurlijk nog een buurt gebouwd moet worden. Het gaat hier om een actieve groep vanuit het zuiden van Slotervaart, die graag mee wil doen, meedoen met het kwartier maken. Ik kan dat alleen maar volhartig ondersteunen: voor en door bewoners.

Bij de fatbikes wil ik wat langer stilstaan. Er is veel overlast, en de wethouder grijpt nu naar een truc om dit aan te pakken, een APV op basis van de dikte van de banden. Dikker dan 7 cm dan mag het niet meer door het Vondelpark. Dat park ligt in Zuid, dus waarom worden wij dan om advies gevraagd? Omdat dit een pilot is dat in andere parken ook kan worden ingezet. Een APV heeft geen inspraak, maar wordt wel aan de stadsdelen voorgelegd.

Ik blijf herhalen dat als je ingehaald wordt met 30 km/u of sneller, of de persoon op de fiets hoeft niet te trappen, dan is die fiets al verboden. Het is dus vooral een handhavingsprobleem. En omdat de politie (en de NVWA) niet kan handhaven, moet de wethouder naar deze truc grijpen.

Mijn aandacht zal dinsdag vooral gaan naar de alternatieve routes die de personen die een fiets hebben met banden dikker dan 7 cm dan moeten fietsen. Zijn er veilige alternatieven voor de noord zuid routes door Rembrandtpark, Cristoffel Plantijnpad, etc? Het Vondelpark begrijpen we wel, en we willen ook de overlast uit onze parken kwijt, maar als je zelf een kind op een fatbike heb, wil je ook dat die veilig thuis komt.

D66 zal met een ongevraagd advies komen over het Dijkgraafplein, naar aanleiding van een Brandbrief die onze commissie heeft gekregen. De brandbrief ging ook over de rol van het Nationaal Programma, waar een week later over gesproken zal worden.

Ik zie dat het Nationaal Programma vast zit in ca 100 actielijnen, maar niet flexibel kan omgaan met verzoeken die niet binnen de door hun vastgestelde mal past. De casus van Dijkgraafplein is er één van. Is het omdat het om koopwoningen gaat, en in de Alliantie van het nationaal programma vooral corporaties een rol spelen?

Tot slot wil ik ook langer stilstaan bij de brief van de wethouder over de knips op de Sloterweg en Laan van Vlaanderen. De brief ging trouwens over een rapport van een jaar geleden, wel aangevuld met boete cijfers tot nu aan toe. Toen dat rapport een jaar geleden uitkwam was ik al ontevreden over hoe het gecommuniceerd werd. Halleluja, achter de knips is het rustiger. Ja duh! Als ik een (digitale) betonblok op de weg leg, dan wordt die straat rustiger, daar heb ik geen onderzoek van 12 maanden voor nodig. Maar dan als conclusie er meteen achteraan zeggen dat het College de overlast op de overige wegen acceptabel vindt. Wat denk je dat dat met de bewoners die geen ontheffing hebben doet. Dit is nu precies dat dogmatische wat ik haat van dit college.

Dinsdag zal ik benoemen dat ik in december 2021, drie maanden voordat ik überhaupt commissielid werd, een hoorzitting had met de gemeente over een bezwaar die ik had ingediend tegen de aanpassing kruising Anderlechtlaan/Oude Haagseweg. De aanwezige amtenaren begrepen het probleem, maar gaven toch het voordeel aan de Westtangent en de wijziging voorrang ging door. Het stoort me dus enorm dat men 4 jaar later nog steeds niet begrijpt hoe het met minder verkeer toch drukker is geworden op de Oude Haagseweg. Oh ambtenaren, ga zelf eens gewoon op die kruising staan in plaats van vanuit een kantoor rapporten schrijven.

Tanay zal daarnaast aandacht vragen voor de Ookmeerweg. Ik steun hem daarbij. De gemeente snapt het allemaal niet, waar komt die file toch vandaan. Moeilijk, moeilijk, maar wel blijven volbouwen zonder investeringen in goede infrastructuur.

Het gaat een leuke vergadering worden.

14 november

Het is weer vrijdag, en "half Nieuw-West" is nog aan het nagenieten van de optredens in het Concertgebouw met artiesten uit ons stadsdeel van vroeger en nu. Ik wil deze vrijdag even een samenvatting geven van alle berichten over knips links en rechts en die zaken proberen te duiden.

Laten we beginnen met de knips op de Laan van Vlaanderen. Voor de tweede keer dit jaar heeft het College een stuk teruggenomen over de toekomst van die knips. Eind 2024 liep de monitoring af van de knips en begin 2025 zou het College dan met een brief aan de gemeenteraad komen over de toekomst van die knips. Zowel in februari als nu in november is dat weer van de agenda afgehaald. Wat is daar gaande?

Zowel in het College als in de gemeenteraad wil de PvdA de knips op de Laan van Vlaanderen anders inrichten. Het dossier is echter van een D66 wethouder die daar anders over denkt. Ik denk dat we blij kunnen zijn dat de PvdA wethouder in het College ons blijft steunen wat betreft de knips, en grote kans dat de PvdA ook na de verkiezingen terugkomt in het College. Het is zo geen hamerstuk geworden.

Het College had trouwens wel bijgewerkte gegevens over de knip gekregen, naast alleen de monitoring uit november een jaar geleden. Als het goed is hebben ze ook de boete data tot en met juni dit jaar meegenomen bij de voorbereidingen van dat agendastuk dat niet doorging. En dat brengt me bij de volgende update die ik gaf.

De boeteaantallen worden minder, maar er zijn er nog te veel. En dus zie je extra verkeersborden her en der verschijnen rondom de knips. En daar blijft het dus niet bij, naar Italiaans voorbeeld komen er matrixborden die aangeven of de knip open is voor al het verkeer of alleen voor ontheffinghouders.

Ontheffingshouders hebben allemaal hun ontheffing moeten verlengen. Om te controleren of dit allemaal goed is verlopen heb ik zelf de boeteaantallen van september, oktober en november opgevraagd. Ik hoop die in december te krijgen en kan dan controleren of er een piek te zien is in boetes in november, of niet.

Tot slot de Sloterbrug. Het College van de Haarlemmermeer heeft de voorstellen die uit de tussenevaluatie van de verkeerssituatie Badhoevedorp zijn gekomen schriftelijk beantwoord en daarin aangegeven wat ze wel en niet zullen overnemen. Natuurlijk moet dat eerst nog met hun gemeenteraad besproken worden, want die zijn de baas.

Voor de voorgestelde spitsknip op de Sloterbrug zegt het College van de Haarlemmermeer dat er eerst een onderzoek naar een pilot moet komen, en ze stellen dus gelukkig niet direct een pilot voor. Op 27 november is er een inspraakavond, en daar heb ik mij ook namens jullie voor angemeld. Toch roep ik ook jullie op om daar in Hoofddorp te gaan inspreken, vooral als je direct schade ondervindt van enige knips, zoals ondernemers of personen die zorgdiensten in Badhoevedorp moeten bezoeken.

Jongens, GoedBeterWest! gaat ook volgend jaar natuurlijk door en doet mee met de verkiezingen. Nee we zijn geen one-issue partij over de knips, maar je ziet dat er nog steeds op dit onderwerp een buurtgroep moet zijn die de boel op scherp houdt.

Geniet van het eerste Sinterklaasweekend van dit jaar. 

7 november

Het is vrijdag en dus weer een blik op de politieke agenda. Al eerder had ik vandaag twee berichten gestuurd.

Gister erg geschrokken hoe slecht de relatie tussen het stadsbestuur en de Ombudsman is geworden, en in mijn optiek komt dat niet meer goed. Vergeet niet dat bewoners van Nieuw-West een belangrijke rol hebben gespeeld in dat rapport en Halsema noemde die vijf bewoners nog expliciet gister in de raad.

Vandaag erg verrast dat ons College toch weer met een voorstel voor de knips naar de raad toe komt. Ik zal te zijner tijd jullie aanmoedigen de raadsleden weer van je input te voorzien (bovenaan heb ik altijd de contactgegevens staan, bij Uitgelicht).

Afgelopen weken hebben we twee technische sessies gehad, over renovatie bij (gemeentelijke) monumenten, en over het gebiedsgericht omgevingsprogramma Nieuw-West. Ook deze maand zijn er weer verzoeken voor nieuwe monumenten binnengekomen, en wij moeten ervoor waken dat dit niet huurverhoging betekent voor bewoners en juist slechter onderhoud en uitgestelde renovatie.

Dan nu vooruitkijken naar de agenda van dinsdag. We nemen besluiten over vier onderwerpen die we al voor een eerste keer behandeld hebben: maassluisstraat, GOP, de afvalinzamelingslocaties en het advies van GL over meldpunt afval/groen.

Voor de GOP zullen we hoogstwaarschijnlijk met een gezamenlijk advies komen. Wel heb ik gemerkt dat het team dat aan dit document heeft gewerkt erg klein is, en dat het echt ook voor hen zoeken is, en dus input van bewoners erg gewaardeerd wordt. Jullie input kan nog tot 17 november. Gelukkig heeft DB zelf al advies voorgesteld waarbij Belgiëplein niet letterlijk een bus- of trambaan wordt. Ik hoef dat gevecht dus niet meer te voeren.

Wel ga ik aandacht vragen voor de Lelylaan: het voorstel is een stadslaan, wat betekent dat er woningen dicht tegen de weg aankomen. Maar tegelijkertijd is het een ruimtereservering voor de (nog niet concrete) Oost-West metrolijn. Ondergrond of bovengronds, ik vind dat niet samen kunnen met een stadslaan. We hebben met de vroegere route van lijn 51 langs de VU naar Amstelveen gezien hoeveel ongelukken dat heeft gegeven, ook dodelijke. Nu is de nieuwe lijn 26 over een groot gedeelte daar verdiept aangelegd met alleen ongelijke kruisingen.

Nieuw deze week is het omgevingsplan Nieuwe Meervaart. Ik zal daarbij vragen waarom nu ook zelfstandige horeca en zelfstandige kantoren mogen worden gerealiseerd, dus die niets met de Meervaart te maken heeft. Dat was vooraf niet in het stedenbouwkundig plan opgenomen.

Helaas staan er nog geen stukken op de website van het stadsdeel ik hoop dat dit zo snel mogelijk wel openbaar wordt.

31 oktober

Het is weer vrijdag en dus even terugkijken naar de afgelopen vergadering én een vooruitblik naar de belangrijkste dossiers die we in november in de stadsdeelcommissie gaan bespreken.

Afgelopen dinsdag zag je "people power". Door de massale aanwezigheid van publiek bij de laatste twee vergaderingen waar we Stichting Hotel Buiten bespraken, de tussentijdse uitslag van de enquête die over Agenda Sloterplas is gehouden en de motie van onze commissie, is het dagelijks bestuur van mening veranderd.

Het DB bood aan het begin van de vergadering aan het contract toch te willen verlengen, met twee jaar. Voor die twee jaar verlenging kan dan het argument gebruikt worden dat er een sluiting van een aantal jaar is geweest tijdens de coronaperiode. Zou je langer verlengen dan is de kans van slagen dat iemand deze verlening kan aanvechten groter.

Ik gaf in die vergadering aan dat het risico voor het verliezen bij de rechter volledig bij de Stichting lag, en dat het niet nodig is dat het DB die overweging voor de Stichting maakt. Uiteindelijk heeft onze commissie dan unaniem met een motie ons bestuur opgeroepen alsnog met 5 jaar verlening in te stemmen.

In het algemeen was het wel een opvallende draai van het bestuur, omdat die eerder aangaf niet te kunnen verlengen omdat ze anders de wet zouden overtreden. Dat bleek dus niet zo te zijn.

We bespraken ook de nieuwe maximale afstanden die zouden mogen gelden voor de glascontainers (300 m) en voor de locaties van rolcontainers en grof vuil inzameling (150 m). Ik gaf aan dat in alle stukken niet het WAAROM wordt besproken. Ik heb dat wel bij de gemeentelijk ambtenaar opgevraagd en die reactie zal ik hieronder in de comments plaatsen. Ten eerste vreemd dat dit niet openbaar was tijdens de inspraak, en ten tweede is het dus weer een efficiëntieslag die ten kosten gaat van de mensen die die afstanden niet kunnen afleggen. Ik zal een advies indienen tegen de verlenging.

En dan nu vooruitkijken naar de volgende vergadering op 11 november. We bespreken dan voor het eerst het aanpassen van bestemmingsplan voor de locatie Nieuwe Meervaart. Daarin staat omschreven wat er in het plangebied gerealiseerd mag worden. Hieronder staan een aantal belangrijke zaken benoemd:

  • Binnen het bebouwingsvlak mag, ten behoeve van de Nieuwe Meervaart, maximaal 14.000 m2 BVO (bruto vloeroppervlakte) bebouwing worden gerealiseerd. Het minimale bebouwingsoppervlak (de footprint van het gebouw) bedraagt 6.600 m2, de maximale footprint bedraagt 9.000 m2. De maximale bouwhoogte bedraagt 30 meter.

  • In het omgevingsplan staat verder beschreven wat er mogelijk is. Zo maakt het plan culturele horeca mogelijk maar ook 1 zelfstandige horecavestiging, ondergeschikte en zelfstandige kantoren (maximaal 400 m2), maar ook een jeugdtheaterschool, talentenstudio's, een huis van de wijk en hiermee vergelijkbare instellingen.

  • Het theater krijgt maximaal 1.800 stoelen. Gebruik van het gebouw voor congressen is mogelijk mits het aantal congresbezoekers niet meer bedraagt dan 1.800. Grotere congressen en evenementen met meer dan 1.800 bezoekers worden slechts onder voorwaarden toegestaan.

  • In het kader van de kwaliteitsimpuls voor de zuidwestoever van de Sloterplas maakt het plan langs de oevers van de Sloterplas de aanleg van steigers mogelijk evenals de realisatie van een brug.

Let op: Het college van B&W heeft 8 april 2025 het participatieplan Nieuwe Meervaart fase 1 vastgesteld. Omdat er voorafgaand aan de vaststelling van het stedenbouwkundig plan een participatietraject is doorlopen – en de wijziging van het omgevingsplan een juridische vertaling is van dit stedenbouwkundig plan – is het participatieniveau voor het omgevingsplan aangemerkt als ‘informeren’. Dit houdt in dat de gemeente Amsterdam belanghebbenden informeert over de wijziging van het omgevingsplan, onder andere door middel van de kennisgeving in het Gemeenteblad. Het document zal wel ter inzage worden gelegd, waarbij zienswijzen kunnen worden ingediend.

Vanwege die status van "informeren" verwacht ik wel dat de behandeling in onze stadsdeelcommissie voor bewoners interessanter kan zijn, en ik verwacht dan ook een hogere publieke betrokkenheid bij die twee vergaderingen in november.

Verder zal het een enorm drukke agenda worden op 11 november omdat we besluiten moeten nemen over 4 dossiers die we de afgelopen maand hebben behandeld waaronder over het Gebiedsgericht Omgevingsplan NW waar ik meermaals over schreef. Dat was uitgesteld naar 11 november, zodat we eerst op 4 november in een besloten technische sessie vragen kunnen stellen op ambtelijk niveau.

Het is vanavond Halloween, voor wie dat wil vieren, maar dat betekent ook dat het voor katholieken een weekend is om stil te staan bij de overledenen. Hoe je het weekend ook viert, ik hoop dat het mooi wordt.